Februári boldogságórák a 4.a-ban
A boldogságórák februári témája: a megküzdési stratégiák
Illésné Kun Hajnalka tanítónő beszámolója:
Megküzdés alatt azokat a tudatos erőfeszítéseket értjük, amelyek segítenek nekünk legyőzni a külső vagy belső kihívásokat, veszélyeket és az ezekkel járó stresszt, az élet átlagos és mindennapi kihívásaira is alkalmazhatjuk őket.
Emiatt a megküzdés olyan alapvető boldogságfokozó stratégia, amelyben benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége: amiként viselkedünk, és ahogyan gondolkodunk, az nagymértékben összefügg azzal, hogy végül mennyire leszünk boldogok, függetlenül attól, hogy mi bánt bennünket, hogy milyen feszültségeket, sérelmeket és megpróbáltatásokat élünk át.
Ebben a hónapban is sokféle módon foglalkoztunk a témával:
1. Nagyon sokat beszélgettünk magunkról, a küzdelmeinkről: mitől félünk, mi aggaszt, mi miatt izgulunk? Hogy hat ez ránk, mit érzünk? Mi lehet a megoldás? S milyen érzés lesz utána?
2. Elképzeltük a különböző fogyatékkal élő emberek mindennapi küzdelmeit:
- Csukott szemmel rajzoltunk, írtunk.
- Társunk a hátunkra írt / rajzolt, s nekünk azt kellett papírra vetni.
- Csukott szemmel közlekedtünk óvatosan az osztályban, társunk segítő irányításával.
- Beszélgettünk a kézzel/lábbal festő művészekről.
- A paralimpikonok életét is elképzeltük, micsoda akaraterővel bírnak.
Belegondoltunk, hogy nekünk ezek a nehezítések csupán pillanatok voltak, de micsoda küzdés lehet ez annak, aki örökké így él. S átértékeltük saját problémánk súlyát hozzájuk képest.
3. Nagyon sokat beszélgettünk az egyik legnagyobb küzdelmünkről, a felmerült magatartási problémák javításáról, megoldásáról. Ennek egyik oka természetesen a hátunk mögött levő nagyon kemény, s szomorú tanév volt. Amin átmentünk, bőven sok évre elegendő lett volna. A gyerekekhez is sorra jöttek új tanulók, folyamatosan változtak az osztályban tanítók, emelett serdülni is kezdenek a gyerekek, cseperednek felsősökké. Persze ez a sokminden és a megoldása még jobban összekovácsolta a kis közösségünket.
4. Megküzdöttünk a nyílt nap és a tanfelügyelet feladataival, büszkék is lehetünk a gyerekekre fantasztikus helytállásukért!
5. Nagyon sokat tanultunk Rákóczi koráról, a szabadságharcról, a küzdeni akarásról, a hazaszeretetről, a becsületről, s az összefogásról. Hetekig elemeztük a tudnivalókat és párhuzamot vontunk életünkkel.
6. Rengeteg versenyen küzdöttek a gyerekek, a sok gyakorlás, felkészülés meghozta a gyümölcsét mind matekból, mind táncból, mind erőnlétből. A siker, az elismerés erőt ad a további munkánkhoz, s mindig nagyon örülünk egymás sikerének.
7. Sajnos ez a hónap is rengeteg betegséggel telt, egymást segítjük az otthoni tanulásban, s ápoljuk a baráti kapcsolatot a társakkal.
8. Örömeinket, nehézségeinket a sok beszélgetésen kívül nagyon gyakran rajzban fejezzük ki. Az osztály egyik legnagyobb erőssége a csodálatos rajzmunka, amit hétről hétre készítnek. Kiemelkedően szépen alkotnak, tarka színvilággal, szép rajzokkal. nagyon büszke vagyok rájuk.
9. Nagyon sok gyermek sportol sokféle sportot az osztályban, s szemmel láthatóan ez is enyhíti az esetleges feszültségeket, s fokozza az örömérzetüket.
Ezek az alkalmak nagyon hasznosak, sokat segítünk egymásnak, sokkal közelebbi viszonyba kerülünk a másikkal, s sok boldog percet okoznak mindannyiunknak.