Áprilisi boldogságórák a 3.a-ban

Áprilisi boldogságórák a 3.a-ban

Áprilisi téma:  A megbocsátás gyakorlása

„Megbocsátani annyit tesz, mint elfogadni a másik emberben lakozó értéket még akkor is, ha helytelen cselekedetét elítéljük.” (McCullough)

Illésné Kun Hajnalka tanítónő beszámolója:

A kutatások feltártak néhány meglepő és fontos tényt a megbocsátásról:

  • Erkölcsi integritásunk veszélyeztetése nélkül is meg lehet bocsátanunk.
  • Fájdalmas emlékeinket arról, amikor megbántottak minket, könnyebben megváltoztathatjuk, mint gondolnánk.
  • Empatikus készségünk fejlesztésével javíthatunk megbocsátó képességünkön.
  • Növelhetjük annak az esélyét, hogy megbocsássanak nekünk azok, akiket mi bántottunk meg, ha megfelelő módon, őszintén bocsánatot kérünk tőlük.
  • Ha túl sokat foglalkozunk azzal, hogy mit gondolnak rólunk mások, képtelenek leszünk bocsánatot kérni, amikor megbántunk valakit.
  • Akár egy röpke óra alatt is fejleszthetjük megbocsátási képességünket.
  • A neheztelés és az ellenségeskedés kihathat testi egészségünkre.
  • Javíthatunk testi, lelki és szellemi egészségünkön, ha megbocsátó életet élünk.

Azért is nehéz megbocsátani, mert ez a személyiségünkre és kapcsolatainkra is kiterjedő változásokat igényel. Amikor az egyik fél vét a másik ellen, akkor megkérdőjeleződik egyenrangúságunk, kérdésessé válik méltóságunk és értékességünk.

A megbocsátás nem tagadja és nem huny szemet az erkölcsi vétek fölött. Nem is tagadja az elkövető felelősségét, azaz nem menti fel. Ehelyett a megbocsátó meghoz egy döntést, miszerint eltöröl egy komoly és valós tartozást. Ezzel képes megszakítani a fájdalom és a harag továbbadásának folyamatát. Ha az igazság és a kegyelem kezet tud fogni egymással, ott könnyebben megszületik a megbocsátás.

Nagyon fontos ez a téma, ezért sokféle módon feldolgoztuk:

1. SZÓFELHŐt készítettünk a fogalom bevezetésekor. Meglepő módon nagyon sok gondolat ébredt a gyerekekben már a hónap legelején. Ők maguk is ezt nagyon fontos témának tartják. Rengeteget beszélgettünk a megbántásról, a sérelmekről, az őszinteségről, az empátiáról, a rossz érzésekről, a nehézségekről, a bocsánatkérés nehézségeiről és a megbocsátás hatalmas öröméről és a megkönnyebbülésről.

2. MEGBOCSÁTÁS AJÁNDÉKOT készítettünk: bocsánatkérő követ, rajzot, barátságkarkötőt készítettünk. A tevékenységek közben beszélhettek  ezekről a cselekedetekről, s már az ajándékkészítés oldotta a bennük levő feszültséget, a terhet és a rossz érzéseket. Másnap boldogan mesélték a titkos ajándékok varázserejét. Van, aki „csupán” a szeretetét közvetítette.

3. ÉRZELMEKET KIFEJEZŐ ARCOKAT készítettünk spatulára, amit lapozni lehet. Nyomon követhetőek az érzéseink a megbántástól a megbocsátásig. Nagyon sokféle érzelmet ki tudtak fejezni a folyamatok megjelenítse során.

4. A HÁROM KISCSIBE című belga népmesét feldolgoztuk. Két kiscsibe gonosz volt a harmadik testvérével, de a bajban a harmadik testvér  mégis megsegítette őket. Sokat beszélgettünk a megbocsátásról, a különböző érzelmekről, a jó cselekedetekről, a saját személyes élményeikről... Jó volt látni, ahogy megnyílnak, bátran mesélnek, s felszabadulnak maguk is közben.

5. BŐRÖNDöt készítettünk papírból. Belerajzolták a sérelmeiket, s el is mesélték. Összegyűrtük az egészet, s jelképesen kidobtuk a kukába. Próbáltunk megszabadulni a bántó gondolatoktól. Mérlegeltünk, hogy ezek valóban akkora terhek-e, érdemes-e miattuk bánkódni? Vajon pár hét múlva is olyan fontos lesz-e ez az életünkben?

6. MELEG ZUHANY játékot játszottunk. Egy gyermek beállt a kör közepére, s mindenki ezt mondta neki: „-Én azért szeretlek XY, mert...”

Nem akarták abbahagyni a játékot. Mindenki szeretett volna még meleg zuhanyt kapni. Csak úgy ragyogtak a sok  szerető mondattól. Nagyon jó érzés volt látni, hogy a gyerekek gondolkodás nélkül tudták folytatni ezt a mondatot társaik felé. Ez az óra mindennél többet ért! Napok múlva is emlegették, micsoda fantasztikus érzés volt ez. S elhatározták, hogy legközelebb én kapom a zuhanyt. :-)

7. Az EMPÁTIA, az elfogadás erősítése egész tanévben kulcsfontosságú. Érkezett hozzánk két új tanuló, nagyon gyorsan befogadták és elfogadták őket. Segítették a beilleszkedésüket, szeretettel közeledtek feléjük.

8. A FÖLD NAPJÁT egy teljes nap keretében megünnepeltük. Beszéltünk róla, rajzoltunk róla. S megtanultuk és elénekeltük Bagdi Bella Gyújts gyertyát a földért c dalát.

9. ANYÁK NAPJÁRA titkos ajándékot készítettünk az édesanyáknak, a mamáknak és a dédiknek. Csillogó szemmel dolgoztak ezekkel az ajándékokkal, csodaszépek  lettek. Közben pedig mesélték, miért is hálásak nekik és csodaszép üzenetekkel tarkították az ajándékaikat.

Ez a hónap is nagyon tartalmas volt, sok és mély érzelmet éltünk át együtt, ismét közelebb kerültünk egymáshoz. Büszke vagyok erre a kis csapatra, s nagyon örülök, hogy ezeket a csodálatos élményeket velük élhetem át! Nagyon fontos dolog az empátia, az elfogadás és a megbocsátás.

Kapcsolódó galéria

Áprilisi boldogságórák a 3.a-ban

Pályázatok