Határtalanul -2023/2024

Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Horvátországban és Szlovéniában (2024. május 13-17.)

A Határtalanul program keretében a 7. évfolyamos tanulók magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Horvátországban és Szlovéniában jártak 2024. május 13-tól 17-ig. A kísérő pedagógusok Kissné Modor Constance, Budáné Józsa Szilvia, Dr. Zsirayné Szigeti Rita, Vlasics Anikó voltak.

Budáné Józsa Szilvia tanárnő beszámolója:

1. nap: Nagykanizsáról Csáktornyára utaztunk, ahol megtekintettük a Zrínyi család várát, majd sétáltunk a parkban, ahol megkoszorúztuk iskolánk névadójának, Zrínyi Miklósnak a szobrát. Innen Varasdra utaztunk, mely 10 évig volt Horvátország fővárosa. Városnézésünk során felkerestük az Erdődy család várkastélyát, majd sétáltunk és fagyiztunk a barokk stílusú belvárosban, ahol megtekintettük a Megyeházát, a Székesegyházat és a Draskovics Palotát. Ebéd után indultunk le a horvát tengerpartra, Crikvenicára, ahol az első szállásunk volt. Az estét a tengerparton töltöttük, nagyot sétáltunk, s megkóstoltuk a híres Frangepán tortát, melyet egy 17. századi szakácskönyv alapján csak itt készítenek.

2. nap: Omisalj kikötőjéből hajókirándulásra mentünk. A tengerről panorámás kilátás nyílt a Krk-sziget hidjára, a Zrínyi-Frangepán kastélyra és Kraljevica városára. A hajózás után Fiume=Rijeka felé vettük az utunkat. Elsőként a Fiuméhez tartozó Tersattoba (Trsat várába) látogattunk, s megtekintettük a Mária búcsújáró templomot, majd a várat, melyet a Frangepánok építettek a 13.században. Ezután mentünk Fiumébe, ahol megismerkedtünk a történelmi belvárossal, megtekintettük az Óratornyot, a kikötőt, a magyar feliratú kikötői bójákat, a Kormányzói Palotát, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épületét, az Adria-palotát és Jókai Mór emléktábláját. Elhagyva Fiumét Abbázia=Opatija felé buszoztunk. Itt sétáltunk a sziklába vájt sétányon, megtekintettük a „Lány a sirállyal” szobrot, felkerestük a Hotel Palace Bellevue szállodát, amelynek falán emléktábla őrzi Markusovszky Lajos emlékét, aki 1848-1849-es forradalom és szabadságharc alatt tábori főorvos volt. A nap végén a babérról elnevezett Lovranba is ellátogattunk. A római időkből megmaradt kis városközpontban tettünk egy sétát, mely kis kacskaringós utcáival visszaadja az adriai települések hangulatát. Megtaláltuk azt a villát, ahol Feszty Árpád elhunyt, s fényképet is késztettünk az emléktáblájánál. A séta végén megtekintettük a Városházát, melynek bejáratánál felismertük Sárkányölő Szent György alakját.

3. nap: Elhagyva a tengerpartot, a horvát főváros, Zágráb felé vettük utunkat. A városnéző sétánk során megtekintettük: a Káptalandombon emelt Székesegyházat, ahol Erdődy Tamás, valamint Zrínyi Péter és Frangepán Ferenc is nyugszik. Megnéztük a hal-és virágpiacot is, ahol még cápahúst is láttunk. A Liszt Ferenc Intézetnél megismerkedtünk az ott dolgozók munkájával, azzal, hogy hogyan népszerűsítik a magyarságot és népünk zenei kultúráját a szomszédos országokban. A Felsővárosi részben sétáltunk a Jellasics-téren, megtekintve Jellasics horvát bán lovasszobrát, majd eljutva a Szent Márk térre, megtekintettük a Szent Márk templomot, melynek tetején Zsolnai cserépből látható kirakva Horvátország és Zágráb címere. Pontban délben láthattuk és hallhattuk az ágyúdörgést, melyet a vár egyik bástyájáról lőttek ki. Egy kis szabadidő után indultunk a második szálláshelyünkre, mely az Őrségben, Szalafőn volt.

4. nap: Az első állomásunk Dobronak volt, ahol az Orchideafarmot néztük meg. A trópusi kertben láttunk mimózát, ahogy összezárja a leveleit, ahogy hozzáérünk, valamint kakaót, kávét, ananászt, húsevő virágot, vaníliát és persze rengeteg színű orchideát. Ezt követően Bántornya településre érkeztünk, ahol a freskós templomot néztük meg, a templom falain különböző történetek elevenedtek meg, köztük Szent László legendája, ahogy megment egy magyar leányt a kun támadástól. Ezután utaztunk Felsőlendvára, ahol Szlovénia legnagyobb kiterjedésű várát néztük meg, melyet a templomosok építettek. Muravidék legnagyobb települése, Muraszombat következett ezután. Itt a Széchy család várkastélyát tekintettük meg, ahol a Muravidéki Múzeum is működik. Végül egy kis túra következett: elindultunk a Hármashatárhoz, mely 3 ország (Magyarország-Ausztria-Szlovénia) találkozási pontjánál áll. A háromoldalú gúla formájú emlékmű nem csupán a trianoni, hanem az 1919-es Saint-Germain-i békediktátumra is emlékeztet. A 384 m magasságban emelt emlékművet körbesétáltuk, s egyszerre 3 országban lépkedtünk szabadon.

5. nap: Az utolsó napunk első állomása volt Tesanovci=Mezővár település, ahol a Passero család csokoládémanufaktúráját látogattuk meg. Egy kis előadást tartott nekünk a tulajdonos, aki elmesélte, hogy szőlőtermesztéssel, lekvárkészítéssel, de legfőképpen csokoládégyártással foglalkoznak. A gyerekek fagyit és csokoládét is kóstolhattak, s lehetett vásárolni is a különböző termékekből. Utunkat Lendva felé folytattuk. Lendván megnéztük a várat, majd a Szentháromság kápolnát, ahol Marika néni mesélt a templom történetéről, illetve Hadik Mihály múmiájáról, amelyet a templomban lehet megtekinteni egy üvegkoporsóban. Megismerkedtünk a helyi magyarság történetével is: Patyi Zoltán fogadott minket a Bánffy Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben. Elmesélte, hogyan élnek a szlovéniai magyarok itt a városban, s hogyan tanulnak a gyerekek a kéttannyelvű iskolában. Utunkat Göntérházán, a testvériskolánkban fejeztük be. Valérija Sebjanic igazgatónő fogadott bennünket, majd mesélt az iskoláról, a gyerekek lehetőségeiről, s körbevezetett minket az iskolában. Miután elköszöntünk, élményekkel telve, a délutáni órákban értünk vissza haza, Nagykanizsára.